وقتی نشانه به چیزی غیراز خودش اشاره نکند و تنها مرجع آن، همان زیبایی باشد، یا به عبارتی مرجع پیامش خودِ پیام باشد و به گفته یاکوبسن "این پیام دیگر ابزار ارتباط نیست، بلکه موضوع، خودش است." آنگاه میتوان گفت نشانه فقط کارکردی هنری داشته است. هدف این کارکرد برانگیختن احساسات گیرندهی پیام است.
چنین آرمهایی در عمل بسیار نادر هستند. زیرا هدف از طراحی آرم در واقع بازتاب پیامی است که صاحب آن مایل است به مخاطب منتقل شود و این پیام معمولاً به نوعی پرزنت کردن شخص یا مؤسسه یا . میباشد. در واقع آرمها یا نشانهها بازتابنده هستند، حال چگونه میتوان آرم یا نشانهای را طراحی کرد که صرفاً وجه زیبایی آن در نظر گرفته شده باشد و از ایفای نقش اصلی خود که همانا بازتابندگی پیامی خاص است، معذور باشد؟ آرمهای اینچنین اگرهم وجود داشته باشند معمولاً توسط نقاشان طراحی میشوند. یک گرافیست همواره علاقمند است که کارکرد هنری در اثر او لحاظ شود؛ اما در حین کار خواست و نیات سفارشدهنده برای او بازدارنده میشود. بنابراین، غالب اوقاب طراحی لوگو محل کشاکشی است بین نقش کارکردی خود که همان اطلاعرسانی است و نقش تهیجکنندهاش که با نیت برانگیختن احساسات و لذت بردن همراه است که در اینصورت به عنوان یک اثر هنری و نه یک آرم دیده میشود.
طراحی آرمهای موفق بهگونهای است که برای مخاطب بین برانگیختن احساسات و پیامرسانی، مدام در حال رفت و آمد هستند و بیننده را از هر دو سو، اغنا میکند.
طراحی ,هنری ,پیام ,آرم ,برانگیختن ,نقش ,است که ,برانگیختن احساسات ,باشد و ,طراحی لوگو ,این پیام
درباره این سایت